Kategorier
Rigas motormuseum

Trabant

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är eye1.png

Den är ganska gullig Trabanten! Tidiga trabanter kom ofta i två färger t.ex. mintgrönt och vitt, eller som denna, rött och vitt. Men är den inte lite av en miniatyr av en klassisk amerikanare?

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är brain-892x1024.png

Den första versionen av Trabant modellen P50 tillverkades i 131 000 exemplar Östtyskland mellan 1957 och 1962. Denna bil från 1960 har en 20hp motor, bilen har en maxhastighet på 95/h och väger bara 620 kg. Bilen var extremt bränslesnål för sin tid bara 0,55l/mil. En ovanlig detalj är att karossen är tillverkad i duroplast, ett bakelitkomposit. Andra modeller av Trabant fortsatte produceras fram till och med 1991. Totalt 3,7 miljoner bilar tillverkades.

Trabant tillverkades i den östtyska fabriken DKW som tillhörde det statliga företaget Sachenring. Före Tysklands delning vad det en del av företaget Autounion. De delar av Autounion som hamnade i Västtyskland blev sedermera AUDI. 

Den intiala ambitionen med Trabanten var att göra en trehjulig folkbil, något alla skulle ha råd att köpa – en ”demokratisering” av bilägandet. När bilen lanserades på slutet av 50-talet var den konkurrenskraftig i sin klass med framhjulsdrift och separat fjäderupphängning. Men framåt 70-talet är tekniken i Trabanten gammalmodig och den har ingen konkurrenskraft. Den östtyska planekonomins dåliga effektivitet gjorde dock att bilen snarast blev en symbol för stagnationen i östblocket och trabanten fick öknamnet “ett tändstift med ett tak”.

Efter Tysklands återförenande 1990 så privatiserades fabriken DKW Sachenring och idag är de en underleverantör i fordonsindustrin.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Question.png

1961 ungefär samtidigt som de första trabanterna rullade ut ur fabriken restes Berlinmuren. Det är två symboler som hamnar i frontalkrock – bilen den ultimata symbolen för friheten att resa och röra sig precis dit man vill och muren som är den ultimata symbolen för begränsad rörelse. Kan du komma på några motsvarande symboliska krockar i Sverige idag?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *