Sigtuna Museum

Vad finns kvar om 1000 år?

Museibesökarnas svar på frågan ”Vad finns kvar om 1000 år?” i Fornhemmet.

Vad tror du finns kvar om tusen år? Hur kommer det se ut ovan jord och vad kommer framtidens arkeologer hitta under jord som berättar för dem om vår tid? Plastburkar, IKEA, höftproteser, Sagan om ringen, datorer och mobiler, hundar och katter… Välj ut din favorit bland förslagen på trädet!

Om det inte skett någon katastrof så kommer säkert böcker och berättelser finnas kvar, om än i något förändrad form. Många av de sagor vi berättar idag har flera tusen år på nacken, men du kanske har tagit del av dem i filmer från Disney. Men det kommer nog ändå vara svårt för framtidens historiker att bilda sig en uppfattning om vilka vi var och hur vi levde. Kanske är vi så bra på att städa efter oss och bränna våra sopor, att det inte kommer finnas något att gräva upp. Mycket av det som sparas digitalt kommer att vara försvunnet eller omöjligt att läsa. Även om man kan gräva upp gamla datorer, så kommer vi förmodligen inte ha den hårdvara som krävs för att läsa vad som finns på deras hårddiskar. Det är inte säkert att det som vi verkligen vill spara till eftervärlden alls finns kvar. Näverbreven från 1000-talets Novgorod var vardagliga anteckningar och meddelanden som kastades på marken efter att de lästs och som bevarades i den sumpiga syrefattiga jorden. De har kallats ”sms från medeltiden”. De som skrev dem hade inte en tanke på att någon skulle läsa dem om 1000 år. Men många av de fina välordnade arkiv och bibliotek som fanns i kyrkor och slott har brunnit upp och är för alltid förlorade.

Vad tror du är bästa sättet att skicka ett meddelande till framtiden? Vad tror du de har för politiskt system om 1000 år?